Skip to main content

خلاقیت یا آفرینندگی توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو است، راهکاری نو برای حل یک مشکل، خلق ابزار و دستگاه یا یک فرایند نوین، خلاقیت مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش است که در همه ابعاد و جوانب زندگی نقش کاملاً حیاتی ایفا می‌کند. خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژگی‌های انسان است. همه علوم، تولیدات، فناوریها، صنایع، ابداعات، اختراعات، هنرها، ادبیات، موسیقی، معماری و به‌طور کلی اساس انواع تمدن‌ها از ابتدا تاکنون و کلیه دستاوردهای بشری، جلوه‌های گوناگونِ خلاقیت و نوآوری است. خلاقیت یک مهارت ذهنی (پایا) یا یک فرایند (پویا) است که ما را برای ایجاد هرگونه ایده جدید در هر زمینه تجهیز می‌کند. توسعه خلاقیت هر فرد متکی به عملکرد مغز و قابلیت ذهن او می­باشد. مغز هر انسان از حدود 100 میلیارد سلول عصبی یا نورون و از سه بخش اصلی مغز خزنده، مغز عاطفی و قشر مغز که در یک ساختار تکاملی و فرایند فرگشت موجودات زنده شکل گرفته­است. غالباً انسانها در طول حیات خود تنها از بخش کمی از این قابلیت بهره­برداری می­کنند و با بارگذاری باورهای نادرست ذهنی قابلیت مغز را کاهش داده و یا دچار اشکال می­نماید.

آموزش­ درست مفاهیم بنیادین طبیعت و محیط­زیست موجب شکل­گیری نگرش ما به جهان پیرامون، معنای زندگی و نوع رفتار ما می­گردد که می­بایست بر مبنای میزان حساسیت رشد مغز از بدو تولد بدرستی صورت پذیرد. با توجه به اینکه زیر بنای آموزش­های رسمی، نوع تربیت تا سن شش سالگی در خانواده و مهد کودک­ها می­باشد؛ به­طوری که بیشتر مفاهیم پایه و قالب اولیه ساختار شناختی مغز کودکان تا سن شش سالگی و پایین­تر شکل می­گیرد و خاک­بازی و گل بازی یکی از فعالیت­های بسیار با اهمیت در این سنین بوده، که موجب تماس پوست کودک با خاک و ارتقای سیستم ایمنی  و سیستم سروتونرژیک بدن می­گردد(ترشح هورمون سورتونین موجب حال خوب و معنا گرایی در انسان می شود)، همچنین در درک حسی پیکری، تکامل مراکز حسی مغز، ترکیب اطلاعات دریافتی با شعور و عواطف و ایجاد بستر افکار انتزاعی(خلق ایده های­ نو)، پرورش تجسم فضایی، رشد مهارت­های اجتماعی­، محیط زیستی و غیره اثر دارد. با توجه به اینکه مغز انسان از سه لایه یا بخش اصلی تشکیل شده و در بخش ساقه مغز رفتارهای غریزی مانند گردش خون، تنفس، سیستم گوارش و غیره، در بخش میانی عواطف انسان و در لایه فوقانی یا قشر مغز فعالیت­های منطقی و تفکر انسان کنترل و انجام می­گیرد، از این رو رفتارهای والدین در سنین پایین و نهی کردن فرزندان از ارتباط با خاک و گفتن جملاتی از قبیل، بچه دست به خاک و زمین نزن، کثیف است، علاوه بر بارگذاری باورهای نادرست در بخش تفکری مغز کودک در بخش انگیزه و عواطف و خصوصاً حس مکان او بعنوان عاملي كه موجب تبديل يك فضا به مكاني با خصوصيات حسي و رفتاري ويژه و قابل پذیرش براي افراد می­شود، اثر گذاری مخربی خواهد داشت، از این رو چنین باوری در نهی کودک از ارتباط با خاک تا سنین بالاتر و دوره­های بعدی زندگی همراه شخصیت او باقی می­ماند. بدین جهت بار­گذاری مفاهیم پایه در سنین کودکی بسیار با اهمیت بوده به­طوری که زیربنای رفتاری افراد در جامعه آینده در همان کودکی شکل اولیه بخود می­گیرد و چنانچه در این سنین بشکل نادرست بارگذاری گردد نوع نگرش و باور شکل گرفته موجب شکل گیری محدودیت هایی در تکامل عصبی مغز شده و نهایتاً فرایند خلاقیت فردی در سنین مختلف دچار اشکال می­گردد.

در پایان با توجه به اینکه امروزه مسائل مربوط به خاک در اولویت برنامه­های سازمان­های، مانند سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، موسسات تحقیقاتی و اجرایی، دانشگاه­هی و غیره مرتبط با خاک قرار دارد. همچنین یکی از مواد اصلی قانون حفاظت خاک کشور، آموزش در جهت حفاظت و نگهداری از خاک بعنوان بستر تولیدات کشاورزی و توسعه در سطح ملی می­باشد. بدین منظور با توجه به اهمیت خاک، پرداختن به مقوله جایگاه آن و سرمایه گذاری درحوزه تعلیم و تربیت افراد، خصوصاً کودکان و نوجوانان و نوع نگرش و مفاهیم تربیتی موجود در جامعه، خانواده و سازمان­های مربوطه، بسیار با اهمیت می­باشد، از این رو باشگاه نو آفرینی توسکانو و شرکت نوپای ذهن زمین مرجع با برگزاری کارگاههای آموزشی خاک­بازی، گل بازی و نقاشی با خاک برای کودکان و والدین در راستای بارگذاری درست این مفاهیم و ارتقای عملکرد ذهن و مغز همراه با شکل­گیری بسترخلاقیت و سلامت بیشتر گام بر می­دارند.

Leave a Reply

Close Menu

  • 2
  • 66
  • 502
  • 975
  • 19,269