رویداد معکوس (reverse pitch) که در اینجا «نشست مسالهیابی» عنوان میشود؛ نوعی رویداد است که در آن نقش کارآفرینان و سرمایه گذاران جابجا می شود. به جای اینکه استارتآپها ایدههای خود را در اختیار سرمایهگذاران بالقوه قرار دهند، سرمایهگذاران یا شرکتها مشکلات یا چالشهای خود را در اختیار استارتآپها قرار میدهند و آنها راهحلها یا نوآوریها را پیشنهاد میکنند. یک نشست مسالهیابی میتواند راهی عالی برای تقویت همکاری، خلاقیت و حل مشکل بین سهامداران مختلف در یک زیستبوم باشد.
یک نشست مسالهیابی، فرصتی برای کارآفرینان و استارتآپهاست تا از سرمایهگذاران، شرکا یا مشتریان بالقوه درباره نیازها، چالشها و علایق خود بشنوند. این فرصتی است برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار و مشکلاتی که باید حل شوند، و همچنین برای ایجاد شبکه و ایجاد روابط با سهامداران کلیدی.
اگر می خواهید برای یک مسابقه در یک نشست مسالهیابی آماده شوید، در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:
- تحقیق کنید قبل از رویداد، سازمانها یا افرادی که به شما پیشنهاد میکنند، چه کسانی هستند، چه پیشینهها، اهداف و نقاط دردناکی دارند. سعی کنید دیدگاه آنها و آنچه که در راه حل به دنبال آن هستند را درک کنید.
- کنجکاو و مراقب باشید. در طول رویداد، به دقت به آهنگ های معکوس گوش دهید و سوالات مربوطه را بپرسید. سعی کنید مشکلات یا فرصتهای کلیدی را که آنها ارائه میدهند شناسایی کنید و محصول یا خدمات شما چگونه میتواند به آنها رسیدگی کند. در زمین های آنها علاقه و اشتیاق نشان دهید و سعی کنید با آنها رابطه برقرار کنید.
- مختصر و واضح باشد. پس از این رویداد، اگر تصمیم گرفتید با پیشنهاد خودتان پیگیری کنید، مطمئن شوید که ارزش پیشنهادی خود را به طور واضح و مختصر بیان می کنید. توضیح دهید که چگونه محصول یا خدمات شما می تواند مشکل آنها را حل کند یا نیاز آنها را برطرف کند، مزایا و مزایای همکاری با شما چیست و مراحل یا اقدامات بعدی که پیشنهاد می کنید چیست. از شواهد و داده ها برای حمایت از ادعاهای خود استفاده کنید و طرح خود را با موقعیت و اهداف خاص آنها تنظیم کنید.
- آماده و حرفه ای باشید. قبل از ارسال متن خود، آن را به دقت تصحیح کنید و مطمئن شوید که خطا و غلط املایی ندارد. اطلاعات تماس خود و هر پیوست یا پیوند مربوطه را وارد کنید. اگر در یک بازه زمانی معقول پاسخی از آنها دریافت نکردید، یک یادداشت تشکر یا یادآوری را دنبال کنید. در طول فرآیند مؤدب و محترمانه رفتار کنید و نشان دهید که جدی و متعهد به کار با آنها هستید.
برخی از اشتباهات رایجی که باید در یک نشست مسالهیابی اجتناب کرد عبارتند از:
عدم انجام تحقیقات: باید بدانید که سازمان ها یا افرادی که به شما پیشنهاد می کنند، چه کسانی هستند، چه پیشینه، اهداف و نقاط دردناکی دارند. همچنین باید از بازار و صنعتی که آنها در آن فعالیت می کنند آگاهی داشته باشید. این به شما کمک می کند تا راه حل خود را با شرایط و نیازهای خاص آنها تنظیم کنید.
عدم رسیدگی به نگرانی ها: اگر افرادی که به شما پیشنهاد می کنند در مورد راه حل شما اعتراض یا سوالی دارند، نباید آنها را نادیده بگیرید یا حالت تدافعی به خرج دهید. شما باید با دقت گوش دهید و سعی کنید نگرانی های آنها را با شواهد و داده ها برطرف کنید. همچنین باید آماده رسیدگی به هر گونه بازخورد یا انتقادی باشید که ممکن است آنها داشته باشند.
بیش از حد مبهم یا غیر واقعی بودن: شما نباید راه حلی ارائه دهید که خیلی گسترده یا عمومی باشد یا ارزش پیشنهادی واضحی نداشته باشد. همچنین باید از پیش بینی ها یا فرضیات غیرواقعی که نمی توانید آنها را توجیه کنید، اجتناب کنید. شما باید بتوانید توضیح دهید که راه حل شما چگونه کار می کند، چگونه مشکل را حل می کند، و چگونه می تواند درآمد یا تاثیر ایجاد کند.
فراموش کردن داستان: شما نباید راه حلی ارائه دهید که صرفاً مبتنی بر واقعیت ها و ارقام باشد، بدون هیچ جذابیت احساسی. شما باید سعی کنید داستانی را تعریف کنید که توجه و علاقه مخاطبانتان را جلب کند و نشان دهد که راه حل شما چگونه می تواند در زندگی آنها تغییر ایجاد کند. همچنین باید ویژگی ها یا مزایای راه حل خود و تفاوت آن با گزینه های موجود را برجسته کنید.
تیم خودتان را نفروشید!: شما نباید راه حلی ارائه دهید که مهارت و تخصص تیم شما را به نمایش نگذارد. شما باید نشان دهید که یک تیم آماده و متنوع دارید که می تواند راه حل شما را اجرا کند و نتایج را ارائه دهد. همچنین باید نشان دهید که رابطه و ارتباط خوبی با اعضای تیم خود دارید و می توانید به خوبی با هم کار کنید.
مرور تمام جزئیات ریز: شما نباید راه حلی ارائه دهید که خیلی طولانی یا پیچیده باشد یا مخاطبان شما را با اطلاعات بیش از حد غرق کند.شما باید حرف خود را مختصر و واضح نگه دارید و روی نکات کلیدی که مهم هستند تمرکز کنید. همچنین باید از کمک های بصری مانند نمودارها، نمودارها یا تصاویر برای پشتیبانی از طرح خود و جذاب تر کردن آن استفاده کنید.
فراموش کردن پیگیری: شما نباید راه حلی ارائه دهید و سپس بدون هیچ پیگیری ناپدید شوید. شما باید با افرادی که به شما پیشنهاد داده اند ارتباط برقرار کنید و از آنها برای وقت و علاقه خود تشکر کنید. همچنین باید هر گونه اطلاعات یا به روز رسانی اضافی را که ممکن است درخواست کنند در اختیار آنها قرار دهید و نظرات یا پیشنهادات آنها را بخواهید. همچنین باید علاقه خود را برای کار با آنها ابراز کنید و مراحل یا اقدامات بعدی را پیشنهاد دهید.
اینها برخی از اشتباهات رایجی هستند که باید در یک نشست مسالهیابی از آنها اجتناب کنید. با اجتناب از این اشتباهات، می توانید شانس خود را برای تأثیرگذاری خوب و ایجاد یک زمین موفق افزایش دهید.
برخی از مزایای یک نشست مسالهیابی عبارتند از:
– به ارائه دهندگان کمک میکند تا ایدهها یا راهحلهای جدیدی را پیدا کنند که ممکن است قبلاً به آن فکر نکرده یا کاوش نکرده باشند؛
– به شرکت کنندگان کمک میکند تا خلاقیت یا تخصص خود را به نمایش بگذارند و در معرض دید یا شناسایی سرمایه گذاران یا شرکای بالقوه قرار گیرند؛
– به هر دو طرف کمک میکند تا با درک نیازها، چالش ها یا اهداف یکدیگر، اعتماد، ارتباط یا همکاری برقرار کنند؛
– می تواند با ایجاد بستری برای گفتگو، بازخورد یا یادگیری به پرورش فرهنگ نوآوری، حل مسئله یا کارآفرینی در زیستبوم کمک کند.
امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا برای یک مسابقه در یک نشست مسالهیابی آماده شوید. موفق باشید! 😊