راهنمای برگزاری«نشست مساله‌یابی»

رویداد معکوس (reverse pitch) که در اینجا «نشست مساله‌یابی» عنوان می‌شود؛ نوعی رویداد است که در آن نقش کارآفرینان و سرمایه گذاران جابجا می شود. به جای اینکه استارت‌آپ‌ها ایده‌های خود را در اختیار سرمایه‌گذاران بالقوه قرار دهند، سرمایه‌گذاران یا شرکت‌ها مشکلات یا چالش‌های خود را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهند و آنها راه‌حل‌ها یا نوآوری‌ها را پیشنهاد می‌کنند. یک نشست مساله‌یابی می‌تواند راهی عالی برای تقویت همکاری، خلاقیت و حل مشکل بین سهامداران مختلف در یک زیست‌بوم باشد.

برای برگزاری یک نشست مساله‌یابی ، باید چند مرحله را دنبال کنید:

– اهداف و مقاصد رویداد را مشخص کنید. برای رسیدن به چه چیزی تلاش می کنید؟ مخاطبان و شرکت کنندگان هدف شما چه کسانی هستند؟ موفقیت این رویداد را چگونه می‌سنجید؟

– ارائه دهندگان  را پیدا و بکار بگیرید. اینها سرمایه گذاران، شرکت ها یا سازمان هایی هستند که مشکل یا چالشی دارند که می خواهند حل کنند. می توانید از طریق شبکه، رسانه های اجتماعی یا پلتفرم های آنلاین خود با آنها ارتباط برقرار کنید. شما باید مزایای شرکت در رویداد را توضیح دهید، مانند یافتن شرکای بالقوه یا دریافت بازخورد مناسب و راه‌حل‌های خوب برای مشکلات دیرینه که می‌تواند منجر به کسب سود عالی شود.

– ارائه دهندگان  را آماده کنید و آموزش دهید. شما باید به آنها کمک کنید طرح هایی بسازند که مختصر، واضح و قانع کننده باشد. آنها باید مشکل یا چالشی را که با آن روبرو هستند توضیح دهند، چرا حل آن مساله مهم یا ارزشمند است و به دنبال چه نوع راه حل یا نوآوری هستند. همچنین می‌توانید برای ارزیابی پیشنهادهایی که از استارت‌آپ‌ها دریافت می‌کنند، دستورالعمل‌ها یا معیارهایی را به آن‌ها ارائه کنید.

– رویداد را تبلیغ و بازاریابی کنید. شما باید شرکت کنندگان را جذب و ثبت نام کنید، که استارت آپ ها، کارآفرینان یا نوآورانی هستند که راه حل ها یا نوآوری هایی را به شرکت کنندگان پیشنهاد می کنند. می‌توانید از کانال‌های مختلفی مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها یا آگهی‌ها استفاده کنید. شما باید جزئیات رویداد مانند تاریخ، زمان، مکان، دستور کار و سخنرانان را در میان بگذارید. همچنین باید مزایای حضور در رویداد را برجسته کنید، مانند یادگیری از کارشناسان، شبکه سازی با همتایان، یا دسترسی به فرصت ها.

– میزبانی و تسهیل رویداد. شما باید مکان، تجهیزات و مواد لازم را برای رویداد تنظیم کنید. همچنین باید به شرکت کنندگان خوش آمد بگویید و آنها را معرفی کنید، برنامه ها و جلسات پرسش و پاسخ را اداره و زمان و دستور کار را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از برخی سخنرانان مهمان یا مربیان دعوت کنید تا بینش یا تجربیات خود را در مورد موضوعات مرتبط به اشتراک بگذارند. شما همچنین باید پس از پایان رویداد، بازخورد نشست را از ارائه دهندگان و شرکت کنندگان جمع آوری کنید.

– پیگیری و حمایت از شرکت کنندگان. شما باید بعد از رویداد هم با ارائه دهندگان و هم با شرکت کنندگان در تماس باشید. می‌توانید منابع یا مخاطبینی را در اختیار آنها قرار دهید که به آنها کمک کند تا ایده ها یا همکاری های خود را ادامه دهند. همچنین می‌توانید برخی رویدادها یا فعالیت‌های بعدی مانند کارگاه‌ها، هکاتون‌ها، یا روزهای نمایشی را سازماندهی کنید تا پیشرفت یا نتایج خود را به نمایش بگذارند.

برخی از مزایای یک نشست مساله‌یابی عبارتند از:

– به ارائه دهندگان کمک می‌کند تا ایده‌ها یا راه‌حل‌های جدیدی را پیدا کنند که ممکن است قبلاً به آن فکر نکرده یا کاوش نکرده باشند؛

– به شرکت کنندگان کمک می‌کند تا خلاقیت یا تخصص خود را به نمایش بگذارند و در  معرض دید یا شناسایی سرمایه گذاران یا شرکای بالقوه قرار گیرند؛

– به هر دو طرف کمک می‌کند تا با درک نیازها، چالش ها یا اهداف یکدیگر، اعتماد، ارتباط یا همکاری برقرار کنند؛

– می تواند با ایجاد بستری برای گفتگو، بازخورد یا یادگیری به پرورش فرهنگ نوآوری، حل مسئله یا کارآفرینی در زیست‌بوم  کمک کند.

امیدواریم این نکات به شما کمک کند تا یک نشست مساله‌یابی خوب را برگزار کنید. موفق باشید! 😊